Simma inte efter måltid – Vår tids mest seglivade myt

Bada inte förrän två timmar efter maten, du kan få kramp. Som barn har man hört det otaliga gånger från sina föräldrar. Det är en av de mest seglivade myterna i modern svensk historia. Varje år får Svenska Livräddningssällskapet frågan ställd till sig av oroliga föräldrar som vill veta om det verkligen stämmer. Visste du att svaret på frågan faktiskt är tvärtom? Livräddningssällskapet menar att om du ger dig ut för att simma utan att ha tillräckligt med energi riskerar du faktiskt att få kramp. Vem kunde tro att en av vår tids största myter inte bara visade sig vara falsk, utan att svaret dessutom visade sig vara att man uppmanar mat innan simturen.

Hur uppstod myten?

Idén om kramp kom för ungefär 100 år sedan och har bland annat skrivits om i en lärobok från 1901. Simfrämjandet har dessutom spridit myten i sitt utbildningsmaterial. I början på 1800-talet började adeln besöka Sveriges badorter och det är sedan den tiden man menar att det uppstod rädsla kring simning och badning när fenomenet fortfarande var så pass nytt. mat och träning är ju två grundstenar som vi alla kan hålla med om hör ihop i allra högsta grad. För att kunna träna behöver du energi och för att få energi måste du äta ordentligt. Det är alltså ingen fara att äta och bada kort därpå. Tvärtom, se till att du inte ger dig ut på sjön för ett dopp utan mat i magen. Du kan faktiskt få kramp.

Maximera din badupplevelse.

Simning är en av de mest effektiva träningsformerna där du aktiverar i princip alla muskler i hela kroppen. Det är först efter en stund som din förbränning kommer igång vid ett simpass så för att det ska ge den ordentliga träning man söker bör du simma längre pass och vila mellan varven. Det är så skönt att ha riktigt bra utemöbler till bryggan som man kan sjunka ner i för att vila en stund. Ett par i trä som blir varma och sköna i solen passar utmärkt – då kan man lägga sig bekvämt när man kommer upp ur badet. Bäst är att förbereda med en härlig juice eller bara helt vanligt kallt vatten så man kan släcka törsten när man simmat klart. Tänk på att det är viktigt att fylla på vätskedepåerna när du tränar, även om du simmar.

Leave a Reply